UMĚLECKÝ RYTEC

 

TECHNOLOGIE

Řezání-pomůcky : Posuvné měřítko

Posuvné měřítko je v rytectví velmi používané, měříme s ním rozměry vnitřní, vnější, hloubku, s přesností na 0,01 až 0,005 mm.

Zkládá se ze dvou ramen - a) pevné rameno, b) posuvné rameno

Na pevném ramenu se posouvá měřítko pomocí takzvaného nonyemu (zlatnický výraz nonus).

Devět dílů milimetrové nonycké stupnice je rozděleno na deset dílů, jeden díl měří 0,9 mm, je tedy o 0,9 mm kratší oproti délce stupnice milimetrové.

Na základním měřítku jsou dvě stupnice - horní Palcová a spodní Metrická, dále dvě ramena - rameno měřící vnitřní rozměr a rameno měřící hloubku (hloubkoměr), který je spojen s posuvným měřítkem. Zvláštní pojistka zajišťuje stálou polohu vedlejšího měřítka.

Základy měření

Při měření vnějšího prostoru se měřítko přiloží hlavním ramenem na materiál a tlakem se přisune hlavní rameno měřítka vedlejšího.

Po zjištění naměřené hodnoty se posuvné měřítko odsune. Jsou-li obě ramena posuv.měřítka v klidu těsně u sebe, kryje se první čárka nonya s první čárkou na stupnici pevné a také poslední čárka nonya se kryje s desetinným milimetrem na stupnici pevné.

Má-li být vysledek měření přesný, je nutné s ním zacházet opatrně! Nožovité konce ramen šetříme na měření speciální a nesmíme je zbytečně opotřebovávat.

Opotřebováním ramen nečistotami na dotykových plochách, dochází k nepřesnostem při měření.

Mikrometr

Požívá se v rytectví i ve zlatnictví v rozsahu 0-50 mm

Zkládá se z třmenů, bubínku, objímky se stupnicí, pevného dotyku, pohyblivého dotyku, matice šroubů a stahovací matice.

U kontrolních mikrometrů jsou ještě brzdy a takzvané řechtačky.

Vyrovnávání materiálu

Materiál musí být vždy čistý a suchý. Požíváme gumovou a dřevěnou palici, kovadlinu (vyrovnávací plocha kovadliny musí být vždy čistá a naprosto hladká). Materiál yrovnáváme několika způsoby. Za tepla - žíháme a vyrovnáváme gumovou palicí na hladké ocelové desce. Pokud vyrovnáváme tenký plech, vložíme ho mezi dvě rovné, železné desky svázané drátem. Desky vyžíháme a vložíme do svěráku, který utáhneme a necháme vychladnout. Tenčí drát také velmi dobře vyrovnáme tak, že jeden konec upevníme do svěráku a druhý uchopíme a napínáme kleštěmi.

Tmelení

Způsob pevného uchycení materiálu, který budeme rýt. Pomůcky-tmelka vyrobená z tvrdého dřeva různých velikostí, pečetní vosk v podlouhlých tyčkách.

Na dřevěnou tmelku nakapeme potřebné množství vosku, který rozehříváme výhní. Na horký tekutý vosk vložíme materiál, jinou destičkou zapustíme do vosku tak, aby byl vosk pod celou plochou materiálu, rohy nesmí odstávat od tmelky, aby jsme se o ně při následném rytí neporanili.

Odstranění materiálu z tmelky- a) zahřátím vosku a sundáním pomocí např.pinzety, b) lehkým poklepáváním kladívka na okraje tmelky, c) podebráním destičky pomocí jiného materiálu- nedoporučuje se u zlatnických a stříbrnických výrobků.

Vosk z materiálu odstraníme lehkým seškrábáním největších vrstev. Poté louhováním v nádobě s lihem, který zbytky vosku rozpustí.

Duté předměty je nutné uvnitř zpevnit, vypodložit např.voskem, zabráníme tak poškození a znehodnocení výrobku.

Pantograf

Hlavní časti pantografu - stojan, motor, pracovní stůl, šablonový stůl, ramena se stupnicí, hlavice se stupnicí a sklíčidlem, vodítka. Pantografy známe: Menší jednodušší - k popisnému rytí. Větší težší - k obvodnému rytí, plastyckému rytí, složitější formy. K pantografům patří speciální přístroje a doplňky. Rycí stroje jsou zařízeny pro zmenšování 10:1, 25:1, nebo 1:1 nejvýše stejná velikost. Zmenšování nastavujeme na třech zmenšov.ramenech na stupnici. Je důležité nastavit správné  zmenšení na všech třech ramenech. Na pantografu provádíme rytiny různého druhu, přípravu materiálu pro rytí, vlastní rytí.

Vodítka: Pro šablony do hlouby jsou broušena do hrotu, mírně zakulacena, pod úhlem 30°, shodující se s profilem drážek šablony.

Pro šablony do výšky jsou válcovitá, kruhového průřezu, různé síly. Začínáme s vodítkem největším a končíme tím nejmenším, které se vejde do písmene.

Pro plastické modely tzv. kopírování jsou konce vodítek zakulaceny, průměr je odstupňován od 1mm do 15 mm.

Šablony

Dělíme na šablony do výšky a do hloubky.

Do výšky jsou zhotovovány pro rytiny do výšky - zlatotisk, kov.razítka, ocel.razidla, nálepkové rytiny. Tzn. že vzor šablony je vyvýšen a okolní materiál odebrán. Vzor cca 3x zvětšíme, vyřežeme z materiálu o tloušťce 1mm. Materiál - mosaz, zinek, dural, umělé hmoty. Materiál připevníme hřebíčky tak, aby byly přichyceny všechny části šablony a vydržely objíždění vodítky. Při rytí používáme vodítka s plochým zakončením.

Do hloubky zhotovojeme je min. 3x větší s kontrolou, zda se nám velikost šablony vejde do pracovního rozsahu stroje.

Rýtka

Rýtka jsou zhotovena z kvalitní nástrojové oceli. Podle využití a druhu rytiny využíváme rýtka:

1) špičatá   2) nožová   3) půlkulatá   4) plochá   5) oválná   6) čárkovací   7) matovací

Jedná se o základní nářadí každého rytce, rýtka jsou nástroje pro rytí, která rytec vždy používá ve svém oboru. Rýtko se zkládá z části pracovní - rýtko (stopka) upevněno v dřevěném držadle. Broušení - rýtko brousíme na potřebnou délku a úhel na brusce, nezapomínáme chladit ve vodě nebo oleji. Poté ho upevníme do svěráku a narazíme dřevěné držátko. Rýtko je v držátku naraženo napříč létům, poté držátko přesekneme napůl směrem po létech a osmirkujeme hrany a ostré plochy držátka.

Přenosy kresby

V rytectví používáme několik způsobů přenosu kresby na materiál.

1) přímá kresba - pomocí měkké tužky, obtáhneme rýsovací jehlou.

2) přenos pomocí pauzovacího papíru a přetiskovacího laku

3) přenos vzoru pomocí tiskárny - čerstvý výtisk z tiskárny vodou omýváme,

dokud nezbyde jen černá kresba.

4) tvrdý otisk - vytlačením do čtvrtky pomocí hladkého předmětu

5) barevným přetisknutím - přetisk více vzorů do jedné rytiny.

Na rytinu naneseme barvu, pomocí hladkého předmětu vyhladíme.

Rozdělení rytin

Rytiny rozdělujeme podle způsobu provedení.  

A) DO VÝŠKY  -Vzor rytiny zůstává, okolní materiál je odebrán

- kovová razítka, dřevoryt, ocel.razidla, zlatotisk, knihařské rytiny

B) DO HLOUBKY   -Vzor je vybrán, okolní materiál zůstává k tisku

- suchý tisk, pečetě, nálepkové rytiny do hloubky

C) PLOCHORYTINY   -Plošné rytí.

-Rytí zlatnických výrobků, štítků, ocelorytiny, mědirytiny, urny, porývání zbraní, atd.

Ocelová razidla

Rytina do výšky. Ryjeme zrcadlově.

a) Čakany  b) Sekyry  c) Strojní značkovací razidla

Ryjeme rovnou s kónikou, která je určená podle toho do jakého materiálu budeme razit.

Ocel 30-35°, Mosaz 20-30°, Hliník 15-20°, Plast 10-20°, Kůže 10-20°, Dřevo 10-15°

Razidlo do dřeva a kůže má místo vlasové linky malou plošku, aby razidlo neprorazilo měký materiál.

Hloubka razidla do kovu se řídí podle velikosti materiálu 0,5 - 1 mm. Hloubka 1 - 3 mm.

 

Zákaz kopírování, citování, přepisování textu.Všechna práva vyhrazena.

MEDAILE

Mívají kruhový tvar, jsou jednostranné i oboustranné, mohou se razit nebo odlévat (metoda ztraceného vosku). Zhotovují se z bronzu, stříbra, zlata, tombaku a mosazi. Mohou být různě povrchově upravovány (zlaceny, stříbřeny, patinovány).

Rozdělujeme medaile: PAMĚTNÍ, ČESTNÉ, SPORTOVNÍ, VYZNAMENÁNÍ A ŘÁDY

Tepelné zpracování železa

Aby ocel mohla být používána k ražení, musíme jí tepelně zpracovat.

Žíhání

750 - 950°C

Ohřev a poté pomalé ochlazení na vzduchu. Slouží k odstranění různorodých struktur, dosažení pevnosti a houževnatosti.

Kalení

723°C

Probíhá ve dvou fázích: Ohřev na 723°C a poté rychlé ochlazení ve vodě nebo oleji. Dosažení tvrdosti a křehkosti.

Popouštění

200 - 350°C

Popouštíme na duhovou, nejlépe slámově žlutou barvu (cca 200°C).

Zakalená ocel se musí popustit, odstraníme tím křehkost a ocel zůstane tvrdá.

Chemicko-tepelné zpracování

Zvyšuje tvrdost povrchu strojních součástí. Provádí se cementováním ( obklopení uhelnatými látkami - uhlí, kůže, paznehty, rohovina, ohřev na 850°C ), nebo nitridováním ( ohřev na 500°C ve skříních kde proudí amoniak- dusík pak vytvoří s kovy velmi tvrdou sloučeninu - Nitrid ).