Renesance
konec 14.století- Itálie, 15.-16.století Evropa
Renesance sochařství
Výzdoba sakrálních staveb (bohoslužebné, posvátné stavby) hlavně portály, oltáře a náhrobky.
Techniky : klasické kamenictví, kovolitectví, štuk, polévaná terakota
Ornamentika: meandr, vejcovod, perlovec, akant, emblémy (mají symbolický obsah, později obrazné označení ―>alegorie), mušle, festovy, (závěsy listů nebo plodů), girlandy (pásy festonů), karyatidy a atlanti.
Postavy : studium anatomie umožňovalo reálné zobrazení lidské postavy.
Díla : monumentální sochy + reliéfy + busty (mramor, pískovec, bronz i Ag a zlacené Ag), perspektivně konstruované plastické obrazy (dřevo).
Rané období - převážně náměty z Nového zákona
Donatello
pracoval ve Florencii na: David, sv.Jiří, sv.Jan Evangelista a náhrobek papeže Jana XXIII.
Naturalisticky vyjádřil starozákonné proroky Jeremiáše a Habakuka (tváře mají podobu jeho přátel), pozdní dílo Máří Magdaléna.
Měl mnoho žáků kteří pokračovali v jeho práci.
Vrcholné období
- koncem 15.stol.se rozšíří i mimo Itálii
Nový sloh: založen na idealismu =>realistické napodobení, se svou ideální dokonalostí, má překonat přírodu = tělesná, duševní i psychická krása.
Michelangelo Buonarroti
- sochař geniálního nadání působil ve Florencii, Římě i Benátkách.
Reliéfy Madona na schodišti a neuvěřitelná kompozice Boj Kentaurů s Lapithy.
Sochy tvořil většinou z mramoru – Opilý Bakhus, Pieta, Florentinský David ztělesňuje v antickém duchu renesanční ideu republikánských svobod = nezralý jinoch, náhrobek papeže Julia II se sedícím Mojžíšem (podoba papeže nebo Michelangela?), sv.Matouš, dva ze č plánovaných náhrobků pro rod Medici s alegorickými sochami = Den, Noc, Jitro, Večer a Madona medicejská
Manýrismus
V tomto období tvorby michelangeloi zdůrazňuje dynamiku a duševní obsah v Pozdní pieta florentská, Pieta palestinská a Pieta Rondanini (poslední dílo) se kterou se vrací k vertikálnímu typu gotické piety – pro zdůraznění duchovního výrazu. V 19. století na něho navazuje francouzský sochař Auguste Rodin!
Renesance – malířství
základem je symetrie a vyvážená harmonie
z gotiky převzaté: nástěnná malba, desková, nově olejomalba na plátno, knižní,na sklo (hlavně užité umění)
techniky : freska,tempera (da Vinci s olejovou ma lbou), enkaustika – pod v livem antiky
Náměty: figurální – antická mytologie, náboženství, lovy, hony a boje, alegorie a portréty, od 16.stol krajinomalba – nizozemská a německá krajinářská školy
zátiší – s věcnými předměty, od manýrismu vanitas (pomíjivost života), Na malíře působí antické sochařství, ale opírá se o vědeckou perspektivu a anatomii – podkladem je studium přírodních věd.
Ve vrcholném období estetický ideál krásy = dokonale tělesně a duševně vyvinutý člověk v harmonické přírodě. Tělo je v přirozeném pohybu, nejčastěji v aktu, rostlinné a živočišné motivy přírody. Renesance – kult umění =>sběratelství, vznikají soukromé galerie, rodové portrétní galerie apod.
Zakladatel rané malby = Tommaso Guidi zvaný Masaccio. Dílo – fresky florentského kostela – život Krista a sv.Petra. Postavy i prostor jsou přirozené, odpozorované ze skutečnosti. Vyhnání z ráje A+E = první renesanční akty.
Nejvíce populární v té době je
Sandro Botticelli .
Vytváří složité kompozice Primavery aneb Venuše jako matka přírody v pomerančovém háji. Od líbezných Madon po vrcholné dílo Klanění tří králů. Maluje portrétní galerii Medici a mytologické náměty – Zrození Venuše aneb Venuše plující na lastuře. Vytváří nástěnn é obrazy Sixtinské kaple – Starý zákon. Jako bývalý zlatník používá vlasově ostrou čáru, která připomíná rytinu . Přesně vymezuje prostor, kompozičně působí jeho obrazy jako ornamentální plošná dekorace. Ilustroval Dantovu Božskou komedii. Základy vrcholné renesance položil
Leonardo da Vinci
Renesanční člověk = malíř, sochař, architekt, inženýr a vynálezce, hudebník, zpěvák, básník, anatom, optik, mechanik, botanika a hydrostatik a také teoretik umění – kniha o malířství a perspektivě.
Florencie: Klanění 3 králů, sv.Anna samotřetí, Mona Lisa Gioconda, sv.Jan Křtitel, Leda s labutí, Madona s karafiátem.
Miláno:Madona ve skalách,, Dáma s hranostajem a nástěnná malba Poslední večeře – tempera a olej. Založil malířskou školu.
Vatikán, Francie = jako dvorní malíř Františka I.
Studuje anatomii, rozkresluje jednotlivé části těla k naprosté dokonalosti, splývavé obrysy, kterých dosáhl jemnými přechody mezi světlem a stínem. Jeho krajiny jsou jakoby zahalené v mlze.
Náměty: Figurální – portréty, mytologie, Madony a náboženské náměty, Krajinomalba
Rafael Santi z Urbina -
Jde ve šlépějích Leoparda a Michelangela, ale postupně si vytváří svůj vlastní styl = ideální krása=dokonalost.
Navrhuje 10 tapiserií do Sixtinské kaple s námětem – výjevy ze života Krista.
Nejkrásnější deskový obraz = Sixtinská Madona – jeho Madona je krásná, oduševnělá, laskavá a čistá. Nejčastější obrazy jsou portréty papežů Julia II., Lva X. a kardinálů. Poslední jeho obvraz Proměnění Krista dokončili jeho žáci.
Největší malíř všech dob pro bohatství výrazových prostředků, živost barev a dokonale charakterizované předměty
Tizian
Ve svých dílech ztělesnil ideál vrcholné renesance = lidskou krásu a krásu krajiny. Opírá se o zrakové vnímání – užívá stejné barvy jak je vnímá oko.
Dílo: figurální malba – portréty, mytologie a náboženství – Bakchus a Adriana (Ariadna), Zavraždění sv.Petra mučedníka, Danae, Venuše z Urbíná=vrcholné dílo!V pozdním období = tvary se vynořují z temnoty, obraz má duchovní hodnoitu- základem manýristické malby je asymetrie, disonance (nesoulad) a nepoměr proporcí – Apollo a Marsyas(ČR), Korunování trním.
Michelangelo
Strop Sixtinské kaple – freská Vlády boží před vydáním Mojžíšova zákona.
Devět obrazů = Stvoření světa, první lidé, vznik hříchu, boží trest + 5 Sibyl a 7 starozákonných proroků – manýrismus, ovlivněno jeho sochařstvím.
Nástěnná malba – freska = Poslední soud.
Další malíři : Tintoreto (Dóžecí palác v Benátkách – RÁJ - = pozemský a život věčný.) B.Mráz II. str 35, Veronese str. 36 (biblické hostiny a Dóžecí palác – Apoteóza Benátek).
Rudolfínský manýrismus
Arcimboldo
Od Rudolfa II. získal titul markraběte. Navrhoval kostýmy, skládal hudbu, byl inženýrem = přesahoval rámec umění. Přišel z Milána, kde v milánském dómu navrhl okenní malbu –sv. Kateřina.
návrhy na malbu oken – dílo: narození sv. Kateřiny, Kateřina mluví k císaři v dobré víře
portréty – dílo Maxmilián a jeho rodina (manželka Marie Španělská)
návrhy na tapisérie – dílo skon P.Marie
zátiší = symbolika
Knihovník - karikatura Kalvína, symbolické spodobnění s knihami Druhá varianta – obličej sestaven z postního jídla (lidské tělo jako analogie přírody.
alegorie – dílo: Alegorie živlů (astrologická symbolika) Gaston Bachelard (Bašlárd) napsal průlom do nového pojetí vědy a rozbory (eseje) básnické imaginace. Nacházel paralely, ale ne spojitosti-symbolika-voda, země, vzduch, píše psychoanalýzu ohně a plamene svíce, voda a sny, poetika prostoru. Vody – z vodních tvorů = spojitost mezi mikrokosmem a makrokosmem (věda a politika). Oheň – ze všeho, co lze zapálit, Země – ze všeho, co pobíhá po Zemi, Vzduchu – ze zvířátek, co létají, Roční období = analogie s rovinou živlů. Zima – uschlé kořeny, rostliny, citrón = dominanta vody
2 varianta, Jaro – odkaz na panovníka=císaře, květy – horké a vlhké=vzduch
2 varianta – obměna spíše v barvách, Léto – vyzrálé obilí a ovoce – horké a suché – analogie oheň
2 varianta = límec z obilí, 3 varianta je zelenější, 4 varianta = obměna plodů Podzim – víno, dýně, sud, Pečínka – obráceně portrét kuchaře (tvář=beránek, kuře apod.) Eva s jablkem – hlava z potomků, Mísa se zeleninou – Zelinář – člověk je poznamenaný svojí činností, čím projde, to ho poznamená Vertumnus – Bůh plodnosti, portrét Rudolfa II. – symboly prosperity, úrody, vlády, bohabojnosti apod. Flora – bohyně květenství, příroda jako osobnost- jeho alegorie svoji skladbou ovlivní surealisty (malba počátku 20.století).
Hans von Aachen Kolín n.R.
- malíř a diplomat ve službách přítele Rudolfa II. = manýrista, Smějící se hoši * dvoj-autoportrét, sám se sebou laškuje
* skryté – životně dával přednost smíchu Demokrita před smutkem Herakla, Žertovný pár* malba na Cu * hra se zrcadlem = vidíme se zprostředkovaně, tak, jak nás vidí druzí,Autoportrét s loutnistkou * má dvě roviny 1) portrét, 2) víno a hudba obveselují srdce - jednostranně převzaté z Bible, Bakchus, Ceres a Kupido
- jako Bakchus je 1.komoří Kryštof Popel z Lobkovic – olej na Cu,Zvěstování Panně Marii, * rovnovážná kompozice,* proroctví, narodí se Spasitel, * přichází Anděl-šerosvit-umírněné citění, Vanitas (marnost), * objímající se pár, symbol láska a smrt – zvěstuje neblahý osud=smrt
Portréty: Marie Maxmiliana – dcera,- Johanes Kepler,- císař Matyáš Habsburský,- Rudolf II. s čepicí,- Josef Heintz st. – jeho žák ?
Štítky
- Klasicismus
- smaltování
- smalty
- emailová malba
- náměty barokní malířství
- fresky
- oleje na plátně
- pastely
- malba na sklo
- Malířství
- Francisco Goya
- MATERIÁLY
- Realismus
- Romantismus
- Edgar Degas
- Baroko
- Donatello
- Sagrada Famili
- Antoni Gaudí
- Ota Vágner
- Viktor Horta
- Secesní stavby
- kouřová křivka
- znaky secese
- SECESE
- Lautrec
- Gauguin
- Van Gogh
- Paul Cézanne
Štítky
- Secesní stavby
- Romantismus
- Klasicismus
- Baroko
- Donatello
- Sagrada Famili
- Antoni Gaudí
- Ota Vágner
- Viktor Horta
- Realismus
- kouřová křivka
- znaky secese
- SECESE
- Lautrec
- Gauguin
- Van Gogh
- Paul Cézanne
- Edgar Degas
- malba na sklo
- smaltování
- smalty
- emailová malba
- náměty barokní malířství
- fresky
- oleje na plátně
- pastely
- Auguste Renoir
- obrazy
- vanitas
- umelecky rytec
- Rembrandt
- Malířství
- Francisco Goya
- MATERIÁLY
- UMĚLECKÝ RYTEC
- popouštění
- sítotisk
- suchá jehla
- akvatinta
- dřevoryt
- linoryt
- umělecký rytec
- Grafika
- žíhání
- litografie
- Kalení
- Tepelné zpracování železa
- Přenos kresby
- Písmo
- Druhy rytin
- Rýtka
- Technologie
- Umělecký rytec
- Renesance
- Pissaro
- Claude Monet
- Edouard Manet
- Impresionismus
- obětování izáka
- Rokoko
- Michelangelo
- národní divadlo
- NÁRODNÍ DIVADLO
- pozdní gotika
- vrcholná gotika
- katedrála
- gotika
- tisk
- barva
- mědiryt