Renesance

konec 14.století- Itálie, 15.-16.století Evropa

Renesance sochařství

Výzdoba sakrálních staveb (bohoslužebné, posvátné stavby) hlavně portály, oltáře a náhrobky.

Techniky : klasické kamenictví, kovolitectví, štuk, polévaná terakota

Ornamentika: meandr, vejcovod, perlovec, akant, emblémy (mají symbolický obsah, později obrazné označení ―>alegorie), mušle, festovy, (závěsy listů nebo plodů), girlandy (pásy festonů), karyatidy a atlanti.

Postavy : studium anatomie umožňovalo reálné zobrazení lidské postavy.

Díla : monumentální sochy + reliéfy + busty (mramor, pískovec, bronz i Ag a zlacené Ag), perspektivně konstruované plastické obrazy (dřevo).

Rané období - převážně náměty z Nového zákona

Donatello

pracoval ve Florencii na: David, sv.Jiří, sv.Jan Evangelista a náhrobek papeže Jana XXIII.

Naturalisticky vyjádřil starozákonné proroky Jeremiáše a Habakuka (tváře mají podobu jeho přátel), pozdní dílo Máří Magdaléna.

Měl mnoho žáků kteří pokračovali v jeho práci.

Vrcholné období

- koncem 15.stol.se rozšíří i mimo Itálii

Nový sloh: založen na idealismu =>realistické napodobení, se svou ideální dokonalostí, má překonat přírodu = tělesná, duševní i psychická krása.

Michelangelo Buonarroti

- sochař geniálního nadání působil ve Florencii, Římě i Benátkách.
Reliéfy Madona na schodišti a neuvěřitelná kompozice Boj Kentaurů s Lapithy.

Sochy tvořil většinou z mramoru – Opilý Bakhus, Pieta, Florentinský David ztělesňuje v antickém duchu renesanční ideu republikánských svobod = nezralý jinoch, náhrobek papeže Julia II se sedícím Mojžíšem (podoba papeže nebo Michelangela?), sv.Matouš, dva ze č plánovaných náhrobků pro rod Medici s alegorickými sochami = Den, Noc, Jitro, Večer a Madona medicejská

Manýrismus

V tomto období tvorby michelangeloi zdůrazňuje dynamiku a duševní obsah v Pozdní pieta florentská, Pieta palestinská a Pieta Rondanini (poslední dílo) se kterou se vrací k vertikálnímu typu gotické piety – pro zdůraznění duchovního výrazu. V 19. století na něho navazuje francouzský sochař Auguste Rodin!

 

Renesance – malířství

základem je symetrie a vyvážená harmonie

z gotiky převzaté: nástěnná malba, desková, nově olejomalba na plátno, knižní,na sklo (hlavně užité umění)

techniky : freska,tempera (da Vinci s olejovou malbou), enkaustika – pod vlivem antiky

Náměty: figurální – antická mytologie, náboženství, lovy, hony a boje, alegorie a portréty, od 16.stol krajinomalba – nizozemská a německá krajinářská školy

zátiší – s věcnými předměty, od manýrismu vanitas (pomíjivost života), Na malíře působí antické sochařství, ale opírá se o vědeckou perspektivu a anatomii – podkladem je studium přírodních věd.

Ve vrcholném období estetický ideál krásy = dokonale tělesně a duševně vyvinutý člověk v harmonické přírodě. Tělo je v přirozeném pohybu, nejčastěji v aktu, rostlinné a živočišné motivy přírody. Renesance – kult umění =>sběratelství, vznikají soukromé galerie, rodové portrétní galerie apod.

Zakladatel rané malby = Tommaso Guidi zvaný Masaccio. Dílo – fresky florentského kostela – život Krista a sv.Petra. Postavy i prostor jsou přirozené, odpozorované ze skutečnosti. Vyhnání z ráje A+E = první renesanční akty.

Nejvíce populární v té době je

Sandro Botticelli.

Vytváří složité kompozice Primavery aneb Venuše jako matka přírody v pomerančovém háji. Od líbezných Madon po vrcholné dílo Klanění tří králů. Maluje portrétní galerii Medici a mytologické náměty – Zrození Venuše aneb Venuše plující na lastuře. Vytváří nástěnné obrazy Sixtinské kaple – Starý zákon. Jako bývalý zlatník používá vlasově ostrou čáru, která připomíná rytinu. Přesně vymezuje prostor, kompozičně působí jeho obrazy jako ornamentální plošná dekorace.Ilustroval Dantovu Božskou komedii. Základy vrcholné renesance položil

Leonardo da Vinci

Renesanční člověk = malíř, sochař, architekt, inženýr a vynálezce, hudebník, zpěvák, básník, anatom, optik, mechanik, botanika a hydrostatik a také teoretik umění – kniha o malířství a perspektivě.

Florencie: Klanění 3 králů, sv.Anna samotřetí, Mona Lisa Gioconda, sv.Jan Křtitel, Leda s labutí, Madona s karafiátem.

Miláno:Madona ve skalách,, Dáma s hranostajem a nástěnná malba Poslední večeře – tempera a olej. Založil malířskou školu.

Vatikán, Francie = jako dvorní malíř Františka I.

Studuje anatomii, rozkresluje jednotlivé části těla k naprosté dokonalosti, splývavé obrysy, kterých dosáhl jemnými přechody mezi světlem a stínem. Jeho krajiny jsou jakoby zahalené v mlze.

Náměty: Figurální – portréty, mytologie, Madony a náboženské náměty, Krajinomalba

Rafael Santi z Urbina -

Jde ve šlépějích Leoparda a Michelangela, ale postupně si vytváří svůj vlastní styl = ideální krása=dokonalost.

Navrhuje 10 tapiserií do Sixtinské kaple s námětem – výjevy ze života Krista.

Nejkrásnější deskový obraz = Sixtinská Madona – jeho Madona je krásná, oduševnělá, laskavá a čistá. Nejčastější obrazy jsou portréty papežů Julia II., Lva X. a kardinálů. Poslední jeho obvraz Proměnění Krista dokončili jeho žáci.

Největší malíř všech dob pro bohatství výrazových prostředků, živost barev a dokonale charakterizované předměty

Tizian

Ve svých dílech ztělesnil ideál vrcholné renesance = lidskou krásu a krásu krajiny. Opírá se o zrakové vnímání – užívá stejné barvy jak je vnímá oko.

Dílo: figurální malba – portréty, mytologie a náboženství – Bakchus a Adriana (Ariadna), Zavraždění sv.Petra mučedníka, Danae, Venuše z Urbíná=vrcholné dílo!V pozdním období = tvary se vynořují z temnoty, obraz má duchovní hodnoitu- základem manýristické malby je asymetrie, disonance (nesoulad) a nepoměr proporcí – Apollo a Marsyas(ČR), Korunování trním.

Michelangelo

Strop Sixtinské kaple – freská Vlády boží před vydáním Mojžíšova zákona.

Devět obrazů = Stvoření světa, první lidé, vznik hříchu, boží trest + 5 Sibyl a 7 starozákonných proroků – manýrismus, ovlivněno jeho sochařstvím.

Nástěnná malba – freska = Poslední soud.

Další malíři : Tintoreto (Dóžecí palác v Benátkách – RÁJ - = pozemský a život věčný.) B.Mráz II. str 35, Veronese str. 36 (biblické hostiny a Dóžecí palác – Apoteóza Benátek).

Rudolfínský manýrismus

Arcimboldo

Od Rudolfa II. získal titul markraběte. Navrhoval kostýmy, skládal hudbu, byl inženýrem = přesahoval rámec umění. Přišel z Milána, kde v milánském dómu navrhl okenní malbu –sv. Kateřina.
návrhy na malbu oken – dílo: narození sv. Kateřiny, Kateřina mluví k císaři v dobré víře
portréty – dílo Maxmilián a jeho rodina (manželka Marie Španělská)
návrhy na tapisérie – dílo skon P.Marie
zátiší = symbolika
Knihovník - karikatura Kalvína, symbolické spodobnění s knihami Druhá varianta – obličej sestaven z postního jídla (lidské tělo jako analogie přírody.
alegorie – dílo: Alegorie živlů (astrologická symbolika) Gaston Bachelard (Bašlárd) napsal průlom do nového pojetí vědy a rozbory (eseje) básnické imaginace. Nacházel paralely, ale ne spojitosti-symbolika-voda, země, vzduch, píše psychoanalýzu ohně a plamene svíce, voda a sny, poetika prostoru. Vody – z vodních tvorů = spojitost mezi mikrokosmem a makrokosmem (věda a politika). Oheň – ze všeho, co lze zapálit, Země – ze všeho, co pobíhá po Zemi, Vzduchu – ze zvířátek, co létají, Roční období = analogie s rovinou živlů. Zima – uschlé kořeny, rostliny, citrón = dominanta vody
2 varianta, Jaro – odkaz na panovníka=císaře, květy – horké a vlhké=vzduch
2 varianta – obměna spíše v barvách, Léto – vyzrálé obilí a ovoce – horké a suché – analogie oheň
2 varianta = límec z obilí, 3 varianta je zelenější, 4 varianta = obměna plodů Podzim – víno, dýně, sud, Pečínka – obráceně portrét kuchaře (tvář=beránek, kuře apod.) Eva s jablkem – hlava z potomků, Mísa se zeleninou – Zelinář – člověk je poznamenaný svojí činností, čím projde, to ho poznamená Vertumnus – Bůh plodnosti, portrét Rudolfa II. – symboly prosperity, úrody, vlády, bohabojnosti apod. Flora – bohyně květenství, příroda jako osobnost- jeho alegorie svoji skladbou ovlivní surealisty (malba počátku 20.století).

Hans von Aachen Kolín n.R.

- malíř a diplomat ve službách přítele Rudolfa II. = manýrista, Smějící se hoši * dvoj-autoportrét, sám se sebou laškuje

* skryté – životně dával přednost smíchu Demokrita před smutkem Herakla, Žertovný pár* malba na Cu * hra se zrcadlem = vidíme se zprostředkovaně, tak, jak nás vidí druzí,Autoportrét s loutnistkou * má dvě roviny 1) portrét, 2) víno a hudba obveselují srdce - jednostranně převzaté z Bible, Bakchus, Ceres a Kupido

- jako Bakchus je 1.komoří Kryštof Popel z Lobkovic – olej na Cu,Zvěstování Panně Marii, * rovnovážná kompozice,* proroctví, narodí se Spasitel, * přichází Anděl-šerosvit-umírněné citění, Vanitas (marnost), * objímající se pár, symbol láska a smrt – zvěstuje neblahý osud=smrt

Portréty:  Marie Maxmiliana – dcera,- Johanes Kepler,- císař Matyáš Habsburský,- Rudolf II. s čepicí,- Josef Heintz st. – jeho žák ?