Baroko

Baroko je velmi dinamické, neklidné, emotivní, má diváka fascinovat, ohromovat, působit na smysly, mělo by být srozumitelné, působit dramaticky, vypjatě, vzrušivě. Zdůrazňuje ovály, křivky, plastické zvlnění povrchů.

1) Radikální baroko     2) Klasické baroko

Barokní malířství

Dramatické kompozice, co největší emocionalita a exspresivita, tvarové deformace.

ŠEROSVIT vyhnán do extrému -> TEMNOSVIT. Dokonalá perspektiva fresek. VANITAS - pomíjivost života, marnost nad marnost.

ZÁTIŠÍ VANITAS - schnilé ovoce, mrtvá zvěř, suché kytky, plesnivé sýry, chleba, lebky.

Malba nástěnná- alegorie. Figurální náměty-šlechta a měšťané. Oltářní obrazy- církevní náměty, výjevy ze života svatých. Historická malba- lovy, boje, hony. Krajinomalby- s dějem, krajina s povozem, nebo samostatná velmi dramatická krajina. Mytologie, portréty, žánrová malba - malovalo se, co lidé kupovali.

Malířské techniky- fresky, oleje na plátně, akvarely, pastely, malba na sklo, poháry, sklenice, nádobí, hodně používaná kolorovaná grafika.

Francisco Goya

Španělský malíř baroka, rytec romantismu. První zakázky pro církev, dělá fresky do kartuziánského kláštera, předlohy k tapisériím, přes návrhy oltářů, gobelín, portréty dostává post dvorního malíře. Goya se stává vyhledávaným portrétistou. Portrétům, které maloval nikdy nelichotil.

90.léta- Francie vyhlašuje válku Španělsku. Goya v Madridu znovu začíná pracovat, jeho styl se velice změnil. Goya vydává soubor 80 leptů Los Caprichos-rozmary, technika leptu mu dává možnost oslovit větší publikum. Jeho náměty: společenská kritika neřestí, výstředností, kritika bláznovství, noční můry.

19.století- Španělská válka za nezávislost trvající 5 let. Dílem tohoto období je soubor několika leptů Hrůzy války. Další díla- Nahá Maja, série 33 akvatint Bíčí zápasy, Oblečená Maja.

20.léta- občasnká válka ve španělsku, Goya pokrývá svůj dům Černými malbami (výjevy šílenosti, vzteku a fantazie). Vytváří litografii Býci z Bordeaux. Umírá sám slepý a hluchý.


Václav Hollar 

Praha - Londýn. Český rytec a kreslíř barokního období. Technika - lept, suchá jehla.

Realistické barokní lepty, přírodní motyvy, mapy, krajiny, portréty, městské prospekty, zátiší.

Vytvořil také rytinu Pohled na Prahu, rytinu Dobrá kočka, která nemlsá. Série Holandských lodí v přístavu, oblečení a móda, rukavičky. Pohledy na Londýn - Londýnské roční časy.

Hollarova příručka pro grafiky - návod na lept a jak ho používat. Vytvořil za svůj život 3000 leptů a asi 400 kreseb. T.F.Šimon založil spolek grafiků - Hollarova střední odborná škola, která dostala název podle jeho osoby.

 

Rembrandt

Holandsko. Vytvořil 700 obrazů, z toho bylo 500 portrétů. Převážně figurální malba, portréty, starý a nový zákon.

Věnuje se grafice. Grafické listy, chtěl zachytit podobu, výraz i vzhled.

Mědiryt, lept a suchá jehla - Jidáš vrací 300 stříbrňáků
Šerosvit a temnosvit. Potlačuje kontrasty pomocí barevnosti - Noční hlídka, Návrat ztraceného syna.

Dramatické jevyštní scény, později zamítá dramatický efekt. Jeho cílem je vyjádřit psychologii postav. Židovská nevěsta, Soukenický cech.

100 autoportrétů v různém věku, 1600 ručních kreseb.