Křesťanská antika
Koncem 4.století rozdělení římské říše na západní (centrum Ravenna) a východní (centrum Byzantion). Poznámka: za císaře Konstantina=Konstantinopoli. Křesťanství vzniká v 1.st.n.l. Římským náboženstvím se stává r.313.
Začíná rozvoj starokřesťanské architektury:
První kostely – baziliky jsou často přestavované z římských bazilik, kterým je zazděna jedna stěna a na východní straně přidána apsida s konchou (čtvrtkoule). Apsida má bohatou malířskou výzd obu. Nové baziliky jsou 3 nebo 5 lodní, dřevěný trámový strop . Před bazilikou je rajs ký dvůr, ze kterého se vstupuje přes nartex (předsíň) do hlavní lodi. Každá loď má svoje osvětlení okny, v apsidě (kněžiště) je umístěn oltář, postavený nad hrobem muč edníka. Dále jsou stavěny baptisteria a mauzolea, centrální stavby kruhového nebo čtvercového půdorysu , či ve tvaru kříže . Baptisterium je křtící kaple, uprostřed bazén pro obřad křtu.
Kostely v Ravenně jsou z cihlového štukovaného zdiva zdobené malbou = mozaikou ( z barevného skla a mramorů).
Nejčastější náměty: průvody mučedníků a světců v centru s Kristem. Postavy jsou zobrazeny zepředu, jsou souměrné a mají velké oči a zlatě protkávaná roucha (sklo je podložené zlatými pláty).
Památky: mauzoleum a kostel sv.Víta v Ravenně.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE
Proniká křesťanství – vyšší kultury od 1/3 9.století. * Jižní Morava, první historicky doložený státní útvar. Kníže Mojmír přemohl nitranského knížete Pibinu a došlo ke spojení obou území. * Šíření víry = misie z Itálie a Bavor (Francká Říše). Proti poněmčování povolává kníže Rostislav byzanckou misii ze Soluně = Cyril (Konstantin) a Metoděj. Na Velehrad přišli r.863. * Největší říše za Svatopluka (po jeho smrti nastává rozpad říše).
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY:
centrální stavby = ROTUNDY = kruhová loď pro věřící půlkuhové nebo podkovovité apsidy, zastropené ¼ koule=KONCHA. Pozn. Koncha = klenba
Památky: rotunda na Starém Městě pod kostelem sv.Michala. Podélné stavby = obdélná loď s pravoúhlým kněžištěm.
Památky: kostel sv.Klimenta na Levém Hradci nebo ve Staré Boleslavi. Větší kostely mají byzantskou kupoli s tamburem s předsíní = nartex a baptisteriem(slouží ke křtu).
Materiály: lomový pískovec zděný na maltu, vnější a vnitřní omítka, tašky odélné vrcholí krajkovou ozdobou, vnitřní obklady = leštěný vápenec nebo ornamentální a figurální malba na omítku, podlaha z černého mramoru a okna se skleněnou malovanou výplní.
S křesťanstvím přišel konec spalování mrtvých, ukládání do hrobu s hlavou k východu. Z této doby pocházejí cyrilometodějské kříže, hrubě tesané s jedním kratším ramenem, říkáme jim smírčí. V roce 906 je Velkomoravská říše vyvrácena Maďary, těžiště vlády se přesouvá do Čech.
STARÉ MĚSTO u Uherského Hradiště - 7 osad na přelomu 9-10.století (5kostelů) spojeny palisádovým opevněním (fortifikace), 2 kostely byly jednolodní s půlkruhovou apsidou, jeden na půdorysu kříže, v ramenech tribuny. Dochovaly se základy zděného větrného mlýna.
Řemesla: šperkařství, hrnčířství, zbrojařství, a zvonařská železářská huť. MIKULČICE - Odkryto 12 kostelů, knížecí palác, okolo sídliště vodní příkop. Nález asi 1000 hrobů. Nejvýznamnější půdorysy
1. trojrotunda (rotunda a dvě protilehlé apsidy).
2. čtyřkonchální rotunda (4 apsidy uvnitř rotundy).
3. kostel s 2 pilíři, ty podporují tribunu.
4. malý čtvercový kostelík s apsidou = mauzoleum.
ŘEMESLA - Návaznost na francké umění = zbraně, ostruhy a meče. Návaznost na byzancké umění = ozdobné předměty – zlaté, pozlacené i stříbrné: gombíky (granulované knoflíky), náušnice, prsteny zdobené filigránem.
ORANTI - zvýrazněné ruce na amuletech a křížích (nosili kněží).
Štítky
- Secesní stavby
- Romantismus
- Klasicismus
- Baroko
- Donatello
- Sagrada Famili
- Antoni Gaudí
- Ota Vágner
- Viktor Horta
- Realismus
- kouřová křivka
- znaky secese
- SECESE
- Lautrec
- Gauguin
- Van Gogh
- Paul Cézanne
- Edgar Degas
- malba na sklo
- smaltování
- smalty
- emailová malba
- náměty barokní malířství
- fresky
- oleje na plátně
- pastely
- Auguste Renoir
- obrazy
- vanitas
- umelecky rytec
- Rembrandt
- Malířství
- Francisco Goya
- MATERIÁLY
- UMĚLECKÝ RYTEC
- popouštění
- sítotisk
- suchá jehla
- akvatinta
- dřevoryt
- linoryt
- umělecký rytec
- Grafika
- žíhání
- litografie
- Kalení
- Tepelné zpracování železa
- Přenos kresby
- Písmo
- Druhy rytin
- Rýtka
- Technologie
- Umělecký rytec
- Renesance
- Pissaro
- Claude Monet
- Edouard Manet
- Impresionismus
- obětování izáka
- Rokoko
- Michelangelo
- národní divadlo
- NÁRODNÍ DIVADLO
- pozdní gotika
- vrcholná gotika
- katedrála
- gotika
- tisk
- barva
- mědiryt
DĚJINY UMĚNÍ
Římské umění
Antika
Předrománské obd.
Románský sloh
Gotika
Renesance
Baroko
Rokoko
Klasicismus
Romantismus
Realismus
Impresionismus
Postimpresionismus
Secese
Kubismus
Funkcionalismus
Um.slohy 2.sv.války
Um.slohy po 2.sv.válce
Štítky
- Secesní stavby
- Romantismus
- Klasicismus
- Baroko
- Donatello
- Sagrada Famili
- Antoni Gaudí
- Ota Vágner
- Viktor Horta
- Realismus
- kouřová křivka
- znaky secese
- SECESE
- Lautrec
- Gauguin
- Van Gogh
- Paul Cézanne
- Edgar Degas
- malba na sklo
- smaltování
- smalty
- emailová malba
- náměty barokní malířství
- fresky
- oleje na plátně
- pastely
- Auguste Renoir
- obrazy
- vanitas
- umelecky rytec
- Rembrandt
- Malířství
- Francisco Goya
- MATERIÁLY
- UMĚLECKÝ RYTEC
- popouštění
- sítotisk
- suchá jehla
- akvatinta
- dřevoryt
- linoryt
- umělecký rytec
- Grafika
- žíhání
- litografie
- Kalení
- Tepelné zpracování železa
- Přenos kresby
- Písmo
- Druhy rytin
- Rýtka
- Technologie
- Umělecký rytec
- Renesance
- Pissaro
- Claude Monet
- Edouard Manet
- Impresionismus
- obětování izáka
- Rokoko
- Michelangelo
- národní divadlo
- NÁRODNÍ DIVADLO
- pozdní gotika
- vrcholná gotika
- katedrála
- gotika
- tisk
- barva
- mědiryt